Att välja tryckeri

I varje organisation har man ofta ett antal trycksaker med olika funktion. På en restaurang vill man att menyn ska hålla hög kvalitet och ha en lång livslängd medan en flyer kan vara tryckt på ett tunnare papper med färre färger. När broschyren måste bli klar till mässan nästa vecka är kort leveranstid ett måste. Därför är rekommendationen till dig som själv sköter dina tryckerikontakter att hålla dig med flera olika som passar till varierande ändamål.

Till exempel ett kvalitetstryckeri; här är kvalitet, kunskap och utbud i fokus. Ett ”mellantryckeri” med bra kvalitet till hyggligt pris men mindre personal och utbud och ett ”snabbtryckeri” för enklare trycksaker med kortare livslängd.

Det finns även tryckerier som kan erbjuda hela spektrat av lösningar med allt från billiga snabbutskrifter och kort framförhållning till avancerade bokprojekt med olika sorters lyxiga pappers- och pärmval.

Personlig kontakt

Den personliga relationen med de som arbetar på tryckeriet är alltid viktig, särskilt när det gäller kvalitetstryck. Med en personlig kontakt får man möjligheten att ”lära känna varandra” på ett helt annat sätt än vid en flyktig bekantskap eftersom kontakten vet ens preferenser och önskemål och man själv vet vad man får så länge man följer tryckeriets önskemål om tekniska och tidsmässiga krav. Om du planerar ett större antal trycksaker kan du ingå ett förmånligt avtal med ett tryckeri baserat på en viss volym trycksaker under en viss tid, t.ex. på årsbasis.

Hitta bra tryckeri

Fråga kollegor i din bransch om de har någon bra kontakt. Prata med personer i din omgivning som beställer trycksaker. Se efter om tryckeri eller reklambyrå nämns i snygga trycksaker. Ring och prata med olika tryckerier. På nätet hittar man snabbt många tryckerier och vad de är inriktade på.

Offertförfrågan 

Även om du har upparbetade relationer med vissa tryckerier är det klokt att ta in jämförande offerter, åtminstone för lite större uppdrag. Det kan t.ex. vara så att en viss trycksak är lämpligare att trycka hos ett annat tryckeri än hos något av dina ”vanliga”. Det bästa är att ta in två till fyra offerter från olika tryckerier.

Innehåll i offerten 

  • Typ av trycksak: Broschyr, folder, skylt, visitkort osv.
  • Format: t.ex. A4, C5 eller angivet i mm.
  • Omfång: Antal sidor plus omslag.
  • Upplaga: Hur många exemplar av trycksaken du vill ha.
  • Antal färger: Svart/vitt, fyrfärg eller varumärkesspecifika pms-färger.
  • Papper: Omslag respektive inlaga, färg, ytvikt, ytbehandling etc. Fråga gärna tryckeriet vilket de rekommenderar eller om de har ett så kallat huspapper.
  • Efterbehandling: Stansning, bindning, falsning, lack etc.
  • Original: Anger hur du kommer att lämna in materialet till tryckeriet. T.ex. USB, CD-skiva, FTP eller mail.
  • Leveranstid: När du vill ha din beställning levererad.

Välkomstbladets möjligheter

Vi hjälper gärna till att anpassa välkomstbladet för olika typer av trycksaker eller annonser och kan även genom vårt tryckeri förverkliga andra idéer. Kontakta oss! Vi kan också ombesörja en extra upplaga för t.ex. utdelning på mässor eller dylika event.

Öka svarsfrekvensen!

Vill du ha konkreta tips för att öka inlösen? Kontakta våra säljare på 040-643 07 40 för att utveckla och resonera kring välkomsterbjudandet.