Dagens unga konsumenter börjar bli rejält trötta på störande reklam online. Det ger nya möjligheter för fysisk direktreklam.
29 procent av svenska befolkningen har reklamblockerare installerade i sina webbläsare. Hos 90-talisterna är siffran mer än dubbel på 57 procent! Trenden är tydlig, unga konsumenter spenderar en stor del av sina liv digitalt, men bara för att de och deras vänner är där betyder inte det att du är välkommen att störa med dina annonser.
– Den här generationen har en helt annan nätintregritet än äldre personer, konstaterar antropologen Katarina Graffman. Bara för att de har ständig tillgång till sociala medier betyder inte det att de vill dela allt med alla.
I stället är det reklamen som inte stör som är mest populär, både bland unga och äldre. Den där du själv väljer när och hur du vill ta del av den. Den är ofta digital, men den fysiska reklamen har stor potential.
Enligt Ungdomsbarometern föredrar 50 procent av alla millennials (födda mellan 1980 och 2000) fysisk reklam (till exempel i brevlådan, på stan eller i tidning). Endast 27 procent föredrar digital reklam (till exempel på sajter eller i appar).
Lina Forsström, Försäljnings-chef Affärsanalys och Insikt, menar att en stor anledning till postlådans popularitet är just valfriheten.
– Kommunikationen sker på mottagarens villkor. Mottagaren bestämmer själv om, när och var man vill ta del av budskapet, säger hon.
TNS Sifo:s undersökning ”Reklamundvikande i en digital brytningstid” visar också på den reklamtrötthet som finns i dag. De goda nyheterna är att problemet går att göra något åt.
– De flesta gillar ändå reklam, det är bara formerna för budskapet och innehållet i kampanjerna de i vissa fall ogillar. De som lär sig utnyttja de möjligheter som finns på ett bättre sätt kommer att nå långt. Det är ju inte dyrare att göra bra reklam, säger Peter Callius, affärsområdeschef på TNS Sifo Media, som har gjort undersökningen.
Källa: PostNord Intryck #1-2016, Svenskarna och Internet