Hållbarhet är hett

Få har nog missat det otroliga miljöfokus som präglat media och företagskanaler den senaste tiden. I takt med att fler och fler tar ställning ökar trycket från konsumenter på företagen att engagera sig i ett regelrätt hållbarhetsarbete och även redovisa detta tydligt. Vi har sammanfattat några val man kan göra.

Den gamla devisen ”ingen kan göra allt men alla kan göra något” har du säkert hört talas om. Och när det kommer till just klimatförändringarna är det lätt att ifrågasätta vad ens cykeltur till affären egentligen gör för skillnad mot att ta bilen. Eller varför det ska envisas med att sortera ut och återvinna mjölkpaket när man slänger sopor. Det kan kännas meningslöst men faktum är att om alla tänkte så hade inget förändrats, vare sig till det bättre eller det sämre.

Det finns mycket man kan göra för att jobba mer hållbart oavsett vilken bransch man verkar i. Man kan välja FSC-märkta trycksaker som säkerställer en hållbar skogshållning, se till att elavtalet för kontoret nyttjar förnybar energi, sänka värmen i lokalen på vintern och minska på lufkonditioneringen på sommaren. Vissa bolag anlägger sedumtak på platta delar av taket för att bidra till den biologiska mångfalden och andra sätter upp biodling. Vill man börja lite enklare kan man släcka ner i konferensrum som inte används och uppmana matlådefantaster att inte slänga mat som blir över.

Många kontor har medarbetare som ibland behöver besöka kunder på annan ort och då väljer att flyga eller ta tjänstebilen dit. Ett alternativ om kundens ort är lättillgänglig är att ta det gamla hederliga tåget. Att ta tåget från centralstation till centralstation kan i många fall ta lika lång tid som att ta sig ut och in från flygplatser utanför citykärnan, samt vänta vid gaten och på väskor. Dessutom kan man jobba hela vägen med både WiFi och eluttag!

Väljer man att ändå flyga kan man hos fler och fler flygbolag nu både välja förnybart flygbränsle och kompensera för utsläppen man bidrar till genom exempelvis trädplantering. Viktigt att poängtera i sammanhanget är att man genom klimatkompensation inte ”köper sig fri”, utsläppet sker ändå, man bara gör att CO²-utsläppen på en annan plats minskar med motsvarande mängd. Det blir alltså ett nollsummespel, men på två olika platser.

För oss på Marknadsfokus är kvalitet och miljö viktiga frågor. Vårt tryckeri jobbar med hög kvalitet och stort miljöfokus där de tillsammans är är oskiljaktiga. Tryckeriet är certifierat enligt ISO14001, innehar Svanencertifikat för en renare produktion och man kan FSC-märka trycksakerna. De är anslutna till FTI-registret och tar sitt fulla producentansvar. Det är också möjligt att klimatkompensera för CO²-utsläppen som trycksakerna förorsakar. Elen som används kommer från Fyrfasen Energi och är ursprungsmärkt med utfärdande av Svenska kraftnät.

Sist men inte minst, det mest omdebatterade: kött- och mejerivarukonsumtionen.  Många kan inte se en framtid för sig själv utan flintasteken på grillen eller ägget på smörgåsen. Men alternativen finns, både i form av ny kunskap, smaksättningar och tillredningar av grönt. För den mest inbitne har utbudet av köttalternativ fullkomligt exploderat. Det finns allt från prinskorv, köttfärs och salami till kebab, majonnäs och cheddarost. Vissa förespråkar köttfria måndagar och andra äter bara vilt och kött från ansvarstagande köttproducenter som ett slags lördagsgodis. Detta är dock något högst personligt och inte applicerbart på kontoret i sig, såvida man inte bistår med matsal för sina medarbetare.

Källor och mer läsning